برج خنک کننده برج خنک کننده .

برج خنک کننده

برج خنک کننده

برج خنک ‌کننده‌ صنعتی چیست؟

برج ‌های خنک‌ کننده‌ ی صنعتی در واقع همان ‌طور که گفتیم برای خنک کردن سیستم‌ های کوچک و بزرگ در کارخانه‌ ها و پالایشگاه‌ ها و یا حتی کارگاه‌ های کوچک مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در واقع سیستم‌ های گوناگون در اثر استفاده از سوخت‌ های مختلف و یا هرگونه فعالیت دیگری، داغ شده و باید گرمای آن ‌ها گرفته شود.

برای این منظور اطراف سیستم ‌های مختلف لوله‌ کشی شده و آب به طور مداوم در آن ‌ها جریان دارد تا گرمای آن را بگیرد. بعد از این آب به برج‌ های خنک‌ کننده‌ صنعتی هدایت می‌ شود تا خنک شود. برج‌ خنک‌ کننده  صنعتی از سایر انواع برج ‌های خنک ‌کننده، بزرگ ‌تر بوده و حجم بیشتری از آب را در شبانه ‌روز خنک می‌ کنند.

برج خنک‌ کننده آزمایشگاهی چیست؟

این نوع از برج ‌های خنک ‌کننده به‌منظور انجام تحقیقات آزمایشگاهی ساخته می‌شوند. با توجه به اینکه عملکرد دقیق برج‌های خنک‌کننده اهمیت به سزایی در بالا بردن راندمان صنایع و پایین آوردن انرژی مصرفی دارد، بنابراین در آزمایشگاه‌های مختلف، نمونه‌های آزمایشگاهی برج‌های خنک‌کننده را موردبررسی قرار می‌دهند تا با شبیه ‌سازی عملکرد اصلی برج‌ های خنک ‌کننده، پارامترهای مختلف مانند دمای آب ورودی و خروجی، میزان برق مصرفی، تلفات حرارت و سایر موارد را به‌دقت اندازه‌گیری کنند و در طراحی و ساخت برج‌ های خنک ‌کننده مدنظر قرار دهند.

          

پکینگ یا مدیا:

برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کن از پکینگ ‌ها استفاده می‌گردد که با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک‌ سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگ‌ ها به صورت شبکه ‌ای بوده و در دو نوع غشایی و اسپلش در برج خنک کن‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

قطره گیرها:

تیغه‌ های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آن‌ ها به محیط بیرون از برج خنک کن بکار می ‌روند.

حوضچه یا باسین:

در قسمت زیرین برج خنک کن قرار دارد و آب خنک شده در آن جمع‌آوری شده و به سمت سیستم‌های سردسازی هدایت می‌شود.

برج خنک ‌کننده‌:

بدنه ‌ی اصلی برج خنک‌کننده

فن‌ های تهویه ‌ی هوای برج خنک‌کننده

حوضچه‌ ی جمع‌ آوری آب

پمپ آب

شبکه‌ ی مشبک پخش ‌کننده ‌ی آب

قطره گیر (صفحاتی که در برج خنک‌کننده برای جلوگیری از پخش شدن آب استفاده می‌شوند.)

سیستم لوله‌کشی

شیرهای تخلیه

سایر دستگاه‌های الکتریکی

جنس ساختاری:

برج خنک کن ‌ها معمولاً به سه صورت فلزی، فایبر گلاسی و بتنی ساخته می ‌شوند.

برج خنک‌کن فن دار (مکانیکی):

در برج ‌های فن دار یک یا چند فن وظیفه به جریان درآوردن هوا را در داخل برج خنک کن دارند. در این نوع تا زمانی که فن روشن است جریان هوا بین محیط داخل برج و بیرون برقرار است همچنین نسبت به برج ‌های بدون فن فضای کمتری را اشغال می‌کنند. اما مهم‌ترین عیب این نوع صدا و لرزشی است که فن یا فن ‌ها ایجاد می‌کنند.

برج خنک کن بدون فن (طبیعی):

در برج‌ های بدون فن جریان هوا به صورت طبیعی ما بین برج و محیط بیرون جابجا می‌شود. از جمله مزایا این دسته می ‌توان به مصرف کمتر انرژی الکتریکی، صدای کم، قطعات متحرک کمتر و عدم پاشیدن آب به فضای اطراف و از معایب آن می ‌توان به راندمان پایین‌ تر و هزینه بیشتر جهت ساخت آن، اشاره کرد.

رج خنک کن مرطوب:

در برج خنک کن‌های مرطوب آب گرم از بالای برج با عبور از پکینگ‌ها و برخورد با جریان هوای تازه که از محیط بیرون توسط فن یا به صورت طبیعی وارد برج می ‌شود ضمن تبادل حرارتی و خنک شدن در پایین برج ته‌ نشین می ‌شود.

برج خنک کن خشک:

در مناطقی که بعلت عدم وجود آب کافی باید از اتلاف آب و تبخیر بیشتر جلوگیری نمود از برج خنک کن ‌های خشک هِلِر استفاده می‌شود. در این دسته، آب گرم به جای عبور از پکینگ ‌ها از لوله‌ های پره دار که با هوای سرد در تماس می‌باشند عبور کرده و خنک می‌گردد. از معایب این سیستم کاهش راندمان با افزایش دمای محیط اطراف می ‌باشد.

برج خنک کن خشک_مرطوب:

این نوع، ترکیبی از برج خنک کن‌ های خشک و مرطوب بوده و برای کاهش عوارض و معایب دو سیستم فوق بکار می‌رود. برج خنک کن‌های خشک_مرطوب دارای دو مسیر هوا به صورت موازی و دو مسیر آب به صورت سری می ‌باشند. آب گرم ابتدا وارد لوله ‌های پره دار و سپس وارد پکینگ ‌ها می‌شود و در طول این مسیر با هوای سرد تبادل حرارتی داشته و آب سرد در پایین برج جمع می ‌گردد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۰:۲۲ توسط:برج خنک کننده موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده